Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:
-
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz.329 ze zm.)zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”;
-
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2003r., Nr 118, poz.1112, Nr 137, poz. 1304, Nr203, poz. 1966, Nr228, poz2258 oraz z 2004r., Nr96, poz.959 i Nr 179, poz.1845)- dotyczy zasadności zatrudnienia w szkole doradcy zawodowego;
-
Rozporządzenie MEN z dnia 9 lutego 2007 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wprowadza funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego i nakłada na dyrektorów i rady pedagogiczne szkół ponadgimnazjalnych „ obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu”;
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. z 2003 r. Nr 132, poz. 1225);
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. 2013.532 z dnia 7 maja 2013r.). Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
Działania prowadzone w ramach doradztwa zawodowego:
Poradnictwo zawodowe w ramach pracy z uczniami obejmuje:
* Poznawanie siebie, swoich mocnych i słabych stron
* Zapoznanie z istniejącymi na rynku pracy zawodami
* Autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych
* Analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na rynku pracy
* Indywidualną pracę z uczniami mającymi problemy z wyborem dalszej ścieżki kształcenia
* Pomoc w planowaniu rozwoju zawodowego
* Konfrontowanie samooceny uczniów z wymogami szkół i zawodów
* Pomoc w wyborze i nabywaniu kwalifikacji zawodowych
* Przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin,
podjęcie nauki na kolejnym etapie edukacji, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu,
adaptacja do nowych warunków, bezrobocie
CELE REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ:
-
Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej, zawodu zgodnie z zainteresowaniami i możliwościami
-
Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa)
-
Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania
-
Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości w aspekcie wyboru dalszej ścieżki kształcenia
-
Dostarczanie informacji o systemie szkolnictwa ponadpodstawowego , o zawodach, wymogach na rynku pracy
-
Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania
-
Kształtowanie szacunku do pracy
-
Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji
REALIZACJA DORADZTWA ZAWODOWEGO OBEJMUJE:
*Gromadzenie, aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych przez szkolnego doradcę zawodowego
* Wskazywanie osobom zainteresowanym (uczniom, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat ofert szkół
* Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom
* Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym planowaniu kariery i podjęciu roli zawodowej
* Kierowanie w sprawach trudnych do specjalistów: doradców zawodowych w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
* Współpraca z instytucjami wspierającymi (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, urzędy pracy, itp.)
* Organizowanie spotkań z pracodawcami
* Zapoznanie uczniów z zasadami elektronicznej rekrutacji do szkół.