Szkoła Podstawowa im. por. Adolfa Pilcha ps.Góra-Dolina w Dziekanowie Polskim

ul. Rolnicza 435

05-092 Łomianki

Adres

ul. Rolnicza 435


05-092 Łomianki


Statystyki

  • Odwiedziło nas: 901763
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni

Kartka z kalendarza

Kontakt

Tel: (22) 751-10-23

 

 

 

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

 WEWNĄTRZSZKOLNY  SYSTEM  DORADZTWA  ZAWODOWEGO

 

 

Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:

 

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity: Dz. U. z  1996 r., Nr 67, poz.329 ze zm.)zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”;

  2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2003r., Nr 118, poz.1112, Nr 137, poz. 1304, Nr203, poz. 1966, Nr228, poz2258 oraz z 2004r., Nr96, poz.959 i Nr 179, poz.1845)- dotyczy zasadności zatrudnienia w szkole doradcy zawodowego;

  3. Rozporządzenie MEN  z dnia 9 lutego 2007 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wprowadza funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego i nakłada na dyrektorów i rady pedagogiczne szkół ponadgimnazjalnych „ obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu”;

  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. z 2003 r. Nr 132, poz. 1225);

  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. 2013.532 z dnia 7 maja 2013r.). Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.

 

Działania prowadzone w ramach doradztwa zawodowego:

 

Poradnictwo zawodowe w ramach pracy z uczniami obejmuje:

* Poznawanie siebie, swoich mocnych i słabych stron

* Zapoznanie z istniejącymi na rynku pracy zawodami

* Autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych

* Analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na rynku pracy

* Indywidualną pracę z uczniami mającymi problemy z wyborem dalszej ścieżki kształcenia

* Pomoc w planowaniu rozwoju zawodowego

* Konfrontowanie samooceny uczniów z wymogami szkół i zawodów

* Pomoc w wyborze i nabywaniu kwalifikacji zawodowych

* Przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin,

   podjęcie nauki na kolejnym etapie edukacji, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu,

   adaptacja do nowych warunków, bezrobocie

 

CELE REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ:

 

  • Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej, zawodu zgodnie z zainteresowaniami i możliwościami

  • Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa)

  • Rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania

  • Kształtowanie umiejętności analizowania swoich cech osobowości w aspekcie wyboru dalszej ścieżki kształcenia

  • Dostarczanie informacji o systemie szkolnictwa  ponadpodstawowego , o zawodach, wymogach na rynku pracy

  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania

  • Kształtowanie szacunku do pracy

  • Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji

 

REALIZACJA DORADZTWA ZAWODOWEGO  OBEJMUJE:

 

*Gromadzenie, aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych przez szkolnego doradcę zawodowego

* Wskazywanie osobom zainteresowanym (uczniom, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat ofert  szkół

* Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom

* Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym planowaniu kariery i podjęciu roli zawodowej

* Kierowanie w sprawach trudnych  do specjalistów: doradców zawodowych w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

* Współpraca z instytucjami wspierającymi (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, urzędy pracy, itp.)

* Organizowanie spotkań z pracodawcami

* Zapoznanie uczniów z zasadami elektronicznej rekrutacji do szkół.